X
GO

Overzicht onderzoek ketenontwikkeling

Ketenontwikkeling consumentenonderzoek Waasland 2018

Ketenontwikkeling consumentenonderzoek Waasland 2018

Consumentenonderzoek korte keten Waasland 2018

Auteur: PCG smaakteam/maandag 15 april 2019/Categorieën: Smaak, Ketenontwikkeling_SM, Innovaties, andere_INNO, Projecten, Leader, KKGW, Thema, Afzet, Voorlichting, proefverslag, projectinfo, Proefverslag, Niet-leden

Om zicht te krijgen op het koopgedrag van de Wase consument en te weten of deze al dan niet vertrouwd is met korte keten initiatieven werd in het kader van het Leaderproject ‘Korte Keten Waasland, een duurzame samenwerking’ een vragenlijst opgesteld en afgenomen. We peilden daarin naar de interesse, het gebruik en de noden van korte keten consumptie bij de Wase consumenten. 240 personen namen deel aan deze enquête.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat 54% van de deelnemende consumenten in het Waasland op regelmatige basis (wekelijks of maandelijks) producten aankopen via de korte keten. De auto is met voorsprong het populairste transportmiddel om voedings-middelen in huis te halen tijdens een weekdag overdag of op zaterdagvoormiddag.

De meerderheid van de Wase consumenten doet zijn aankopen in de supermarkt. Naast de supermarkt zijn ook de bakker, de slager en aankopen op de markt of rechtstreeks bij de boer populair. Vers fruit, verse groenten en aardappelen zijn de meest aangekochte korte keten producten bij de lokale boer en zijn ook het meeste in trek voor consumenten die nog geen producten van de korte keten aankochten. Deze laatste groep wenst dit het liefst te doen in de supermarkt waar hij gewoonlijk zijn boodschappen doet.

De kwaliteit van het product, het aanbod, de smaak en de versheid primeren bij de aankoop van korte keten producten. Slechts in tweede instantie wordt een keuze gemaakt omwille van economische of ecologische drijfveren. De belangrijkste doelstellingen waaraan nog moet gewerkt worden in de toekomst zijn de herkenbaarheid van korte keten producten, de kenbaarheid van verkooppunten, het aanbod van korte keten producten in winkels waar over het algemeen de boodschappen gedaan worden en de extra moeite voor verplaatsing.

 

Lees het volledig rapport Consumentenonderzoek korte keten Waasland 2018

 

Meer info?

PCG smaakteam

 

Met de steun van

Dit onderzoek werd opgesteld in het kader van het Leaderproject ‘Korte Keten Waasland, een duurzame samenwerking’. Volgende organisaties maken deel uit van het project: Plattelandscentrum Meetjesland (coördinator), Economische Raad voor Oost-Vlaanderen, PCG, Vormingplus Waas-en-Dender, Steunpunt Hoeveproducten.

       

<    

publicatiejaar2018
afdelingSmaak
Teelt of thema
  • Ketenontwikkeling
Print

Aantal keer bekeken (8666)/Commentaren (0)

Tags: afzet

Documenten

Links

x