X
GO

Overzicht onderzoek ketenontwikkeling

Consumentenonderzoek korte keten Waasland

Consumentenonderzoek korte keten Waasland

Resultaten enquête koopgedrag van de Wase consument

Auteur: PCG smaakteam/maandag 5 maart 2018/Categorieën: Smaak, Ketenontwikkeling_SM, Projecten, Leader, KKGW, Thema, Afzet, Voorlichting, projectinfo, Actueel, Niet-leden

Korte keten is een manier van verkopen waarbij voeding weinig of geen tussenschakels passeert en dus via de kortste weg van bij de boer op je bord terecht komt. Via de korte keten komt de consument zo rechtstreeks mogelijk in contact met de producent. Dit kan in de (hoeve)winkel zijn, tijdens de (boeren)markt, in de zelfpluktuin, aan de automaat of bij het afhalen van het wekelijks groentepakket.

Om zicht te krijgen op het koopgedrag van de Wase consument en te weten of deze al dan niet vertrouwd is met korte keten initiatieven werd een enquête opgesteld en afgenomen. We peilden daarin naar de interesse, het gebruik en de noden van korte keten consumptie.

Grafiek 1: Overzicht van aangekochte korte keten producten


Met koning auto naar de supermarkt
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat 54% van de deelnemende consumenten in het Waasland op regelmatige basis (wekelijks of maandelijks) producten aankopen via de korte keten. De auto is met voorsprong het populairste transportmiddel om voedingsmiddelen in huis te halen tijdens een weekdag na 18u of op zaterdagvoormiddag.

De meerderheid van de Wase consumenten doet zijn aankopen in de supermarkt. Naast de supermarkt zijn ook de bakker, de slager, aankopen op de markt of rechtstreeks bij de boer populair. Vers fruit, verse groenten en aardappelen zijn de meest aangekochte korte keten producten bij de lokale boer en zijn ook het meeste in trek voor consumenten die nog geen producten van de korte keten aankochten. Deze laatste groep wenst dit het liefst te doen in de supermarkt waar hij gewoonlijk zijn boodschappen doet.

Uniek aanbod, kwaliteit, smaak en versheid voorop

De kwaliteit van het product, het aanbod, de smaak en de versheid primeren bij de aankoop van korte keten producten. Slechts in tweede instantie wordt een keuze gemaakt omwille van economische of ecologische drijfveren.

Grafiek 2: Belang aankoopcriteria korte keten producten


We zien dat er reeds een draagvlak is voor korte keten in het Waasland maar op dit moment moet de geïnteresseerde nog veel moeite doen om deze producten aan te kopen. Een extra verplaatsing is nodig naar een afhaalpunt, hoeve- of streekwinkel of een lokale producent naast de boodschappen in de supermarkt en dat is voor vele consumenten een belangrijke drempel. Er is vraag naar vers fruit, verse groenten en aardappelen, maar de consument geeft aan dat de korte keten producten niet altijd makkelijk herkenbaar zijn en dat ze niet genoeg beschikbaar zijn in hun gewone winkel. 

Aangegeven ideeën zoals promotiecampagnes, duidelijk afgebakende aparte hoekjes in de supermarkt, boerenmarkten en korte keten menu’s in lokale horeca zullen vast en zeker in aanmerking genomen worden in het verdere verloop van dit project.

Met de steun van
Dit onderzoek werd opgesteld in het kader van het Leaderproject ‘Korte Keten Waasland, een duurzame samenwerking’. Volgende organisaties maken deel uit van het project: Plattelandscentrum Meetjesland (coördinator), Economische Raad voor Oost-Vlaanderen, PCG, Vormingplus Waas-en-Dender, Steunpunt Hoeveproducten.

        

    


Meer info?

PCG smaakteam

Print

Aantal keer bekeken (11700)/Commentaren (0)

Tags: afzet

Links

x