X
GO

Overzicht onderzoek innovatieve knolgewassen

Hieronder vindt u een overzicht van het onderzoek innovatieve knolgewassen (crosne of Japanse andoorn, mashua of knolcapucien, oca, ulluco). Via de tags kan u verder zoeken binnen een bepaald thema zoals bemesting, rassen, gewasbescherming, ...
Ketenontwikkeling B2B ondernemersonderzoek 2018

Ketenontwikkeling B2B ondernemersonderzoek 2018

B2B onderzoek korte keten Waasland 2018

Auteur: Neukermans Jenny/maandag 15 april 2019/Categorieën: Smaak, Ketenontwikkeling, Innovaties, andere, Projecten, Leader, KKGW, Thema, Afzet, Voorlichting, proefverslag, projectinfo, Proefverslag, Niet-leden

Het Waasland heeft een rijk aanbod aan hoeve- en streekproducten. Elf producenten hiervan zijn verenigd in de coöperatie “Smaak van Waas”. Met als doel geïnteresseerde ondernemers (horeca, B&B’s en lokale handelaars) in de regio Waasland te identificeren die in een latere fase kunnen samenwerken met het pas opgerichte samenwerkingsverband ‘Smaak van Waas’ werd in het kader van het Leaderproject ‘Korte Keten Waasland, een duurzame samenwerking’ een vragenlijst opgesteld en afgenomen. In dit gericht ondernemersonderzoek (B2B) verzamelden we informatie over geïnteresseerde ondernemers en hun relatie met hoeve- en streekproducten uit het Waasland. In totaal namen 27 personen deel aan de enquête.

 

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat 62% van de bevraagde restauranthouders of koks (n=8) dagelijks een lokaal product gebruikt terwijl maar één kok zelden lokale producten of streekproducten op het menu zet. De lokale producten of streekproducten worden het meest gebruikt in het hoofdgerecht of in salades en veelal wordt gebruik gemaakt van streekgebonden ingrediënten i.p.v. van volledige streekgerechten.

 

Aan deze bevraging namen ook andere geïnteresseerde ondernemers (niet-restauranthouders) deel (n=19). 58% van hen verkocht of gebruikte reeds lokale producten of streekproducten, terwijl 26% dit zelden of nooit doet. De reden die hiervoor werd aangegeven is omdat ze er geen ervaring mee hebben. De kwaliteit en versheid van het product, de korte transportketen die bijdraagt tot duurzaamheid en het stimuleren van de lokale economie in de regio primeren bij het bewust kiezen voor lokale voeding bij de bevraagde ondernemers.

 

Tevens werd gepeild naar welke manier de ondernemers lokale producten of streekproducten aangeleverd willen krijgen. Het overgrote merendeel wenst zijn producten 2 keer per week vers of gekoeld aangeleverd te krijgen. Tot slot is er reeds een draagvlak voor korte keten bij horeca, B&B’s en lokale handelaars in het Waasland maar op dit moment moet de geïnteresseerde nog veel moeite doen om deze producten aan te kopen. Hierop zal de coöperatie ‘Smaak van Waas’ volop inzetten in de toekomst.

 

Lees het volledig rapport B2B onderzoek korte keten Waasland

 

Meer info?
Jenny Neukermans

 

Met de steun van
Dit onderzoek werd opgesteld in het kader van het Leaderproject ‘Korte Keten Waasland, een duurzame samenwerking’. Volgende organisaties maken deel uit van het project: Plattelandscentrum Meetjesland (coördinator), Economische Raad voor Oost-Vlaanderen, PCG, Vormingplus Waas-en-Dender, Steunpunt Hoeveproducten.

 

        

    

publicatiejaar2018
afdelingSmaak
Teelt of thema
  • Ketenontwikkeling
Print

Aantal keer bekeken (1301)/Commentaren (0)

Tags: afzet

Documenten

Links

x